LIKE THIS BLOG :)

Wednesday, August 31, 2011

RAYA: "Warna syawal ku yg berbeza dari yang lain!!"



Salam sume..
berlalunye maghrib terakhir RAMADHAN 2011...
maka bermulalah lembaran SYAWAL 2011..
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI...
MAAF ZAHIR DAN BATIN..
dikesempatan ini juga andai aku ade tersilap terkasar bahasa (mmg ade pon..) minta ampun dan maaf dari hujung rambut klau rambut aku bercabang.. maknanye dua2 cabang sekali la... hingga ke hujung kuku kaki..
kalau aku dah potong kuku skali pon.. kuku yg akau buang tu.. korang maaf kan skali ek...
huhuhu

heheheh raya tahun ni..
plan nak balik kampung.. tapi x jadi disebabkan masalah dari biro teknikal...
hehehe
so raya kat umah je la...

cam biasa setiap tahun aku biro makannan akan menyediakan kuih2 raya disamping kuih2 tunjuk..
so menu kuih tahun ni..
agak berbeza dari 2 tahun sebelum ni..
jika sebelum ni aku buat kuih mazola.. dah 2 tahun berturut2..
so kali ni...
biskut OREO CHEESE...
inpirasi dari kek oreo cheese sbenarnye...
serta 
biskut COKLAT CORNFLAKE HAZEL

(klau ade lebih aku bwk dtg UNISEL ek..)

kalini dibantu oleh 2 tenaga kerja yg diimport dari siam <-- (kampung aku!)
iaitu adik aku (biase dye buat kerja kasar..cam kemas2 umah.. angkat2 pasu.. alih2 almari..)
tapi kalini dye nk tolong buat biskut plak... xpe2 bagi chance...
n yg kedua akak sedare aku.. kalini dye beraya kat umah aku.. huhuhu x sia2 dye ade... hahaha

resepi OREO CHEESE  ni sebenernye masih lagi dalam proses
ekperimentasi yg dijalankan oleh unit penyelidikan dan pembangunan umah aku..


so.. kalu x jadi tu..  dorg sendiri2 paham la.. trpakse telan la walau pahit nak mampos pon...
hahah

malas nk ckap2 banyak.. jom usha2 proses2 penyelidikan.. huhuhu


BISKUT COKLAT CORNFLAKE HAZEL yg baru lepas masak..

adik aku yg sibuk2 nk tolong...

sambil menganyam.. adik aku 2org ni sebok main telepon2 pkai ketupat tu..

biskut OREO CHEESE dalam oven..

akak sedara aku yg rajin bebenor.. sume bende dye nk buat.. huhuhu

panas! baru lepas proses pnyejukan..


OREO CHEESE WALNUT:




OREO CHEESE BUTTON:



OREO CHEESE LAYER:



COKLAT CORNFLAKE HAZEL:



Tukang rasa sebab bulan puasa..(ala2 tikus makmal la..)

nampak sangat sedap giler....!


ON RAYA DAY!!!!!!
pagi-pagi raya lagi da kecoh...
mane taknye... sampin hitam aku x taw la letak kat mane...
aku da mcm org giler cari sampin tu...
tiba2 datang mak aku dgan penuh harapan..

"abang.. pakai la sampin ni... ni arwah atok punye... kenangan taw...."
aku da nk hmpir sebak..(x nagis lagi la..)
lepas je mak aku kluarkan sampin tu dari beg.....
jeng jeng jeng.......
SAMPIN MERAH!!!!!!!!!
OMG!!
SPEECHLESS...
Adik aku kate:
"pakai je la.. tapi macam JAAFAR ONN la..."
ohh tidak....
raya ku........
tiba2
"nah amek keronsang aku nihh..."
adek aku yg lagi satu dtg bilik aku bawak 3 biji keronsang merah....
"dah pakai pulangkan balik....!!"

hmmm aku telah meng 'MIX n MATCH' pakaian raya ku di pagi raya itu...
huhuhu jom usha2 gamba..
(malas nk edit.. sebab penat baru balik dari beraye kat merata2 tempat..)


ini lah hasil MIXnMATCH hijau+merah..








kuih raye.. bz beli baju raya.. terlupa nk beli balang.. balang lama mak da buat tempat letak garam.. huhuhu





SEKIAN.. SELAMAT HARI RAYA SEMUA.. JIKA ADA SILAP SALAH.. TERKASAR BAHASA.. HARAP DIMAAFKAN..
 LAST BUT NOT LEAST...

SELAMAT HARI MERDEKA JUGA!!

1 comment:

itik said...

kah3!!! lawak3!!!