LIKE THIS BLOG :)

Sunday, August 21, 2011

RAYA: "Syawal Indah Khabar Dari Rupa"






Salam sume...
OOOPPPSS!!.. Bukan Syawal AF5... ni taw...
hmmm pe citer ek dye skang??
lame da x dengar citer..
biase la... golongan artis "Mee Segera" ni...
ade pasang surutnye...
klau bertuah jadi cam MAWI...
klau x.. hmm dok umah tolong parents la lagi baik daripada dok melalak tak tentu arah ni..
huhuhu
JAP! JAP! JAP!!

ni bukan nak cerita gossip pasal artis taw..
hari baik bulan baik ni..
stop sekejap gossip2 ni...
heheh

"SYAWAL INDAH KHABAR DARI RUPA??"
tajuk ni yg nk di jadikan modal blog kali ni...
knape indah khabar dari berita???
bukannye ape...
anak2 muda zaman skang ni..(termasuk saye la...)
byk dah lupa pengertian SYAWAL sebenarnye...
yg mereka tahu...

1:
shopping sakan ntok baju.. ade yg melampau2 tu sampai 10 pasang baju ntok dipakai selama 2-3 hari je...
bukannye ape... raya ni bukan ntok kite abeskan duit huuhuh (termasuk saye juga la tu..)

2:
mase ntok berpesta2 sampai x ingat dunia... time ni la pakwe makwe nk bercium2 bagai.. kononye mintak maap la... mohon restu la... hak tui... hahah igt.. bukan muhrim x boley bersentuhan...(hmmm no comment..)

3:
MAKAN X INGAT AKHIRAT.... haa klau td.. berpesta x igt dunia.. kali ni makan x ingat akhirat..
kalau boley 10 jenis rendang nk makan.. 10 jenis ketupat dari berlainan negeri nk try.. kuih x yh cakap la.... 100 jenis kuih nk balun.. klau balang tu boleh makan.. ngan balang2 nak makan skali... (hmm ni pon no comment la... takut kate dulang paku serpih plak.. hehehe)

PENGERTIAN SYAWAL SEBENARNYA:
(sumber dari Encik. Wiki bin Pedia)

"Hari Raya Aidilfitri (Arabعيد الفطر‎; 'Ayd al-Fiṭr; "perayaan fitrah") disambut pada 1 Syawal tahun Hijrah. Perayaan tersebut juga dikenali sebagai Hari Raya PuasaHari Raya Fitrah, dan Hari Lebaran. Hari Raya Aidilfitri merupakan perayaan yang dirayakan oleh umatIslam di seluruh dunia tidak kira bangsa sama ada Melayu,India-Muslim dan lain-lain bangsa di seluruh dunia yang beragama Islam bagi menandakan berakhirnya bulan Ramadhan yang mana umat Islam telah menjalani ibadat puasa dengan tekun. Ia merupakan antara dua perayaan terbesar bagi umat Islam, selain Hari Raya Korban.
Hari Raya Puasa bermula melalui dua cara; iaitu melalui rukyah (melihat anak bulan) ataupun secara hisab(kiraan). Sekiranya melalui rukyah, apabila anak bulan kelihatan, ini menandakan bermulanya bulan Syawal, iaitu bulan ke-10 dalam Takwim Hijrah Islam. DiMalaysia, anak bulan akan diperhatikan oleh pegawai bertugas pada sebelah petang hingga waktu maghrib di beberapa tempat strategik."

BERSEDERHANA MENYAMBUT SYAWAL
(Sumber dari IBNMUJAHID)

"Sikap bersederhana di dalam semua perkara dan tindakan seperti ketika berbelanja adalah dituntut di dalam Islam, kerana menurut pandangan Islam, perkara yang berada di luar kesederhanaan dikatakan sebagai, sama ada melampaui batas yakni berlebih-lebihan atau mengurangi batas yang sepatutnya yakni bakhil atau kikir. Perkara ini dapat diambil petunjuk daripada firman Allah Ta‘ala :
Tafsirnya: “Dan mereka (yang diredai oleh Allah itu ialah) mereka yang apabila membelanjakan harta, mereka tidak melampaui batas dan tidak bakhil kedekut; dan perbelanjaan mereka itu adalah sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil itu).” (Surah Al-Furqan, ayat 67)
Dari aspek membelanjakan harta, ukuran sederhana mengikut pandangan syara‘, hendaklah perbelanjaan itu berada di antara dua batas, iaitu tidak melampaui batas atau tidak boros dan tidak pula kurang daripada batas yang sepatutnya atau tidak bakhil. Dalam keghairahan menyambut Hari Raya, sikap bersederhana dalam berbelanja tidak terkecuali daripada menjadi tuntutan agama. Walaupun pada Hari Raya disunatkan memakai pakaian yang sebagus-bagusnya kerana ia merupakan hari untuk berhias-hias dan berelok-elok, akan tetapi ini tidak bermakna dibolehkan berlaku perkara yang berlebih-lebihan yang melewati batasan yang dibenarkan syara‘.
Oleh itu, bersederhana di dalam menyambut Hari Raya itu tentulah bermaksud tidak ada berlaku pembaziran di dalamnya dan tidak pula berlaku kekurangan daripada yang sepatutnya (bakhil atau kedekut), bersesuaian dengan kemampuan dan keperluan masing-masing, sama ada dari aspek keperluan makan minum, pakaian, hiasan dan sebagainya."

OKE...
cukup lah berleter...
hmm nk citer sket la pasal RAYE SAYE plak..
biasenye kami sekeluarga klau boleh (kalau bole la..)
nak matching2 baju raye masing2...
kire same tema la...
penah skali tu... warna langsir ngan baju x jauh beza...
sampai ade org kate:
"kain yg lebih jahit langsir tu.. buat baju plak ek??"
huhuhu kesian adek saye time tu..

meh la kite selak2 gamba dlu..
(ni zaman2 xde NIKON D3100.. huhuhu thx encik SE K770i saye)



raye tahun lepas dan 2 tahun lepas...

yg ni plak adek saye... btol ke muke dye macam saye???
cuba selidik sket??
cam lain je...
hmmmm


huhuhu
by da way saye nk ucapkan selamat hari raye la kat sume especialy kuarge UNISEL saye yg tercinta..


aku syg korang ketat2.... <3

hmmm
perasan x??
BANNER blog saye dah berubah??
huhuhu
(tetibe je nak citer kan..)
yg asal camni..

sempena da nk raye ni.. blog saye pon nk pkai bnde baru gak..
x kan owner je... heheh

LAST BUT NOT LEAST!


HATI2 YE BALIK KAMPUNG TU..
KALAU NGANTOK SINGGAH JE DI 
PETRONAS...
(Penaja x rasmi blog ni..)

heheh
sekian
wassalam... :P

No comments: